
  
 

 

 

THE INSTITUTE FOR MIDDLE EAST STUDIES 

 

 

IMES CAPSTONE PAPER SERIES 

 

 

 

THE RED LINE: 

PRESS FREEDOM IN POST-MUBARAK EGYPT 

 

KAYLAN GEIGER 

FRAUS MASRI 
 

 

MAY 2012 

 

 

 

 

THE INSTITUTE FOR MIDDLE EAST STUDIES 
 

THE ELLIOTT SCHOOL OF INTERNATIONAL AFFAIRS 

THE GEORGE WASHINGTON UNIVERSITY 

 

© 2012 



1 
 

 

 

ACKNOWLEDGEMENTS  

This research would not have been made possible without the generosity 

of George Washington University‟s Institute for Middle East Studies. In addition, 

we would like to thank Dr. Sahar M. Khamis for advising us during our research 

and writing of this project. 

We would also like to thank all of those in Cairo and Washington, D.C. 

who have provided us with information and interviews. Particularly, we would 

like to thank Adel Iskandar, Nathan Brown, Reporters Without Borders, and all of 

the journalists in Cairo who took time out of their schedules to sit down with us 

and tell us their stories. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 
 

 

 

ABSTRACT 

When a state undergoes a revolution, and the chaos subsides, and the dust 

of the aftermath settles, the next thing one would expect is change. Change in 

government, politics, policies, law, and society, change is the goal and expected 

reward. Yet, for Egypt, change seems as distant as it was under Hosni Mubarak. 

Within the media in Egypt, both foreign and domestic, elements of tangible 

change are evident in the growing volume of newspapers and television channels. 

Nevertheless, much remains the same, from the status quo of state media as a 

mouthpiece for those in charge to the limitations on what can and cannot be 

written. This paper seeks to examine the changes, or lack thereof, in press 

freedom and argues that the state of press freedom serves as an indicator for how 

the revolution will continue to unfold in politics and society. The media played a 

vital role in the weeks of protests leading to Mubarak‟s departure, and remains an 

important actor within Egypt‟s transformation. The press was used as a tool under 

Mubarak, and it appears that Supreme Council of the Armed Forces has sought to 

use it in the same manner. More than just a potential political pawn, the media 

remains a channel through which society can voice itself and become informed. If 

that channel remains tarnished and corrupt, as in previous years, it inhibits 

society‟s relationship with the political apparatus and its freedom of expression.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
I. INTRODUCTION 3 
 
II. RESEARCH METHODS 5 
 
III. HISTORICAL BACKGROUND: PRESS FREEDOM IN THE AGE OF MUBARAK 7 
 
IV. SCAF’S TUMULTUOUS RELATIONSHIP WITH THE PRESS 11 
FIRST: CHAOS AT MASPERO 12 
SECOND: CRACKDOWNS IN NOVEMBER AND DECEMBER 14 
THIRD: TARGETING NGOS 17 
 
V. PRESS FREEDOM’S UNCHANGING PATH 18 
LAW: DRAWING THE LINE BETWEEN FREEDOM AND FELONY 19 
RED TAPE OVER MEDIA LICENSING 23 
CENSORSHIP & SELF-CENSORSHIP 26 
STATE MEDIA’S STATUS QUO 30 
THE NOT-SO-INDEPENDENT MEDIA 33 
FOREIGN AND ARABIC LANGUAGE PRESS 35 
 
VI. THE FUTURE OF PRESS FREEDOM IN EGYPT 37 
PRESS FREEDOM UNDER AN ISLAMIST GOVERNMENT 37 
PRESS FREEDOM AND THE FUTURE OF SCAF 39 
 
VII. CHANGING THE MEDIA: FROM THE OUTSIDE AND WITHIN 40 
DISBANDING THE MINISTRY OF INFORMATION AND STATE MEDIA 40 
REVISING THE ROLE OF THE PRESS SYNDICATE  41 
TRAINING A NEW GENERATION ON PROFESSIONALISM 42 
 
VIII. CONCLUDING REMARKS 43 
 
WORKS CITED 44 
 
 
 
 
 
 

 

 

 



4 
 

I. INTRODUCTION 

Much has been written about the uprising that shattered preconceived notions of Egyptian 

society and politics. From the Battle of the Camel to questions over a Muslim Brotherhood run 

government, the topics that have emanated from Egypt‟s revolution are unending and scrutinized 

by everyone and anyone. Or are they? As Egypt moves forward into the next stages of its post-

Mubarak transition, it has become increasingly clear to those that monitor and know Egypt that 

the press, from its traditional newspapers and broadcasts to online media and the blogosphere, is 

changing. In the Egypt of Hosni Mubarak, a commonly held perception existed that the media 

played one of two roles: either the mouthpiece of the regime, particularly the state media, or 

something not worthwhile given the inability to write freely, particularly opposition and 

independent media. In an Egypt ruled by the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF), 

does this notion remain?  

The focus of this study is to highlight the changes that took place in the realm of press 

freedom under SCAF, in comparison to Mubarak‟s era. When Egyptians took to the streets on 

January 25, 2011, they sought to change the government, but in the process they sent waves of 

both intended and unintended change throughout various institutions. The media, which played 

an instrumental role in the revolution, was caught in this wave of change and has been mounting 

it ever since. Mubarak saw the media as a tool, as did his predecessors Gamal Abdel Nasser and 

Anwar Sadat, to spread the information he wanted to the Egyptian people. It was a tool for 

cementing power, and any voice of dissent within the media was suppressed to the best of the 

regime‟s ability, using the most discrete and subtle measures sometimes, and using outright 

suppression and punishment at other times. 



5 
 

In a revolution that promised freedom for the people, freedom of the press is assumed to be a 

given. While the past year saw a more vivacious and diverse press than Egypt ever knew before, 

it also became clear that freedom is not a given to a new media in a new society under a new 

leader, for the old ways of the past seem persistent. 

Under SCAF, members of the media, both foreign and Egyptian, have been arrested, beaten, 

interrogated, censored, and killed. From the violence at Maspero on October 9, 2011 to the 

arrests of journalists and influential bloggers over the past months, it seems relevant to ask 

whether or not the press exhibits any more freedom under SCAF than it did under Mubarak. 

While the press may appear to demonstrate a greater sense of freedom, given that everyone is 

talking more openly in ways they could not before, we argue that little has tangibly changed 

given the persistent level of suppression within the press when it comes to certain topics. It 

remains true that the majority of voices within the media are not allowed to speak critically of 

SCAF or any of its affiliates. For those who have been critical and crossed SCAF‟s red line, they 

have likely seen the inside of an interrogation room if not worse. “Red lines remain that cannot 

be crossed. In the old days Mubarak was the red line. Today, it is the ruling military council or 

SCAF,” says journalist Khaled Dawoud, who works for the national, daily newspaper Al-

Ahram.
1
 In brief, it could be argued that regardless of how many more newspapers have been 

launched and how many more television shows have appeared since January 25, 2011, as long as 

members of the media are arrested, imprisoned, or persecuted, the press is not free. 

 

 

 

                                                            
1 “Egypt’s media revolution only just beginning.” Index on Censorship. 17 Jan. 2012. Web. 
<http://www.indexoncensorship.org/2012/01/egypts-media-revolution-only-just-beginning/>.  
 



6 
 

II. RESEARCH METHODOLOGY 

It is not this paper‟s goal to provide a prescription for Egypt‟s model government, 

whether democracy or another form, but it is no doubt expected that the change this revolution 

intended to bring is support for greater freedoms in choice and expression. This underlines the 

important role the media plays within Egyptian society, particularly at this crucial time when 

things can either revert back to the former system of command or move forward into something 

different and more open to opposition. In order to determine what changed for press freedom 

between Mubarak and SCAF, the point of departure for analysis will be Mubarak‟s own 

departure on February 11, 2011. While it is clear that the press was under harsh surveillance and 

the target of violence between January 25 and February 11, examining that time period will not 

aid in the comparison of press freedom under Mubarak versus SCAF. For these aforementioned 

reasons, the crackdown on the media during the revolution will not receive examination. 

Following a brief description of press freedom under Mubarak, the paper will detail the 

relationship between SCAF and the media over the past 14 months, between February 2011 and 

April 2012. Given the lack of transparency in some information regarding the treatment of 

journalists as well as the difficulty to gauge matters such as censorship and self-censorship, the 

following research attempts to appropriate as much information as possible in order to determine 

the current situation of press freedom in Egypt. Research methods are primarily grounded in 

qualitative research and not quantitative due to the lack of accurate data and numbers regarding 

the treatment of journalists as well as the distribution of newspapers and audiences of television 

shows. As time progresses, more research and monitoring of the situation is needed in order to 

further expose the reality of press freedom under SCAF. 



7 
 

Research methods and tools primarily include literature written on the topic, news articles 

and analyses, public interviews with journalists and those involved in the media, accredited blogs 

by activists and journalists persistently involved in events since the revolution, as well as data 

and polling from verified sources. In addition to these methods, several interviews conducted by 

the authors in Cairo and Washington, D.C. will be used as evidence for analysis. Interviews were 

conducted with journalists in the foreign and Egyptian press, of broadcast news and newspapers, 

state and independent press, and bloggers and activists involved in the issue. 

While it remains up for debate whether or not bloggers belong to the press community, 

this analysis will include them as they play an important part in Egypt‟s current environment of 

information and depict the general state of freedom of expression. There are some, like Egypt‟s 

Press Syndicate, who do not consider bloggers as part of the journalism world. This is correct, 

bloggers are not journalists; however, they are linked to the general world of media. Although 

bloggers find a role in our research, Twitter and Facebook do not play significant parts. While 

bloggers represent a form of online editorial similar to what can be found on the op-ed pages of 

newspapers, those who operate on Twitter and Facebook do not fall into the same category.  

Having shed light on the state of press freedom under SCAF, this paper will then question 

what the press can expect of their freedom in the future, both under SCAF, which we can assume 

will maintain a role in Egyptian politics, and a potential Islamist dominated government. Beyond 

that of politics, the future of the media within their own realm, their professionalism and the 

future of the Ministry of Information will be put under the microscope.  

In order to compare the state of press freedom between Mubarak and SCAF, it is 

necessary to understand the history of press freedom in Egypt.  

 



8 
 

III. HISTORICAL BACKGROUND: PRESS FREEDOM IN THE AGE OF MUBARAK 

Censorship and government restrictions imposed on Egypt‟s media scene are nothing 

new. Government control over the press dates back to 1952, when Gamal Abdel Nasser and a 

group of Egyptian officers, the Free Officers, took control of the government and established a 

fully independent state. For better or worse, changes occurred in every public and private space, 

the media not excluded. As Sahar Khamis explains, “In this new era, all media fell under strict 

governmental supervision, control and ownership. Newspapers of the pre-1952 era started to 

disappear, as many were closed by the government, heavy financial fines were imposed on them, 

and many journalists were jailed.”
2
 

Under Nasser, the plural press of Egypt‟s past faded as government control extended its 

reach over all sectors of society. Government control over the media did more than curtail certain 

freedoms, it guided journalists in radio, television, and print media on what should be written 

about and how. According to William Rugh, “President Nasser used both to evoke enthusiasm 

for the social, political, and economic changes he was promoting and contempt for the domestic 

and foreign enemies he was fighting. Regular listeners understood quite clearly from news and 

commentaries, and from features, drama, and music programs what direction his policy was 

taking and who his friends and enemies were.”
3
 Nasser saw the media as a tool through which he 

could bolster public support for Egypt and its nationalist policies. He used his friends in the 

media, such as Al-Ahram‟s editor-in-chief Muhammad Hassanian Haykal among others, to 

spread his influence over the media world. 

                                                            
2 Khamis, Sahar. “The Transformative Egyptian Media Landscape: Changes, Challenges and Comparative 
Perspectives.” International Journal of Communication. Web. 2011: vol. 5. Pg. 160. 
<http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/813/592>.   
3 Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. London: Praeger, 2004. 
188-189. Print. 



9 
 

When Anwar Sadat became president following Nasser‟s death, changes in press freedom 

and liberalization took place in accordance with Sadat‟s experimentation with democracy. With 

Sadat‟s opening up of Egypt‟s political system to include opposition parties, the press enjoyed 

some liberalizing effects following the removal of the restrictive policies of Nasser, allowing 

opposition parties to establish newspapers of their own. Nevertheless, Sadat also took part in 

Nasser‟s method of using the press as a tool to promote state policies and did not object to 

repression. Towards the end of his presidency, in October 1981 Sadat arrested an estimated 

3,000 “dissident journalists” and opposition leaders.
4
  

Although the freedom of the press experienced some improvement under Sadat, the 

media was still subject to state policies which allowed Sadat to influence and manipulate 

information. Similar to his predecessor and his successor, Hosni Mubarak, Sadat continued to 

censor the press on certain topics, particularly anything written about him, his family, or the 

armed forces.
5
 As Munir K. Nasser writes, “Both [Nasser and Sadat] left their imprint on the 

media which reflected their highly personal style…Both have played a significant role in 

influencing the structure and content of the Egyptian press and broadcasting.”
6
 

Following Sadat‟s assassination, Mubarak assumed the role of president and would 

remain head of state for 30 years, until his resignation on February 11, 2011. Mubarak‟s 

relationship with the press was similar to his predecessors‟ and he continued to censor the media 

regarding his presidency and the armed forces. Although privatization of the press increased 

under Mubarak and opposition parties were still allowed to publish their own papers, censorship 

                                                            
4 Nasser, Munir K. “Egyptian mass media under Nasser and Sadat: two models of press management and control.” 
Journalism Monographs. Print. 1990: no. 124. Pg. 2. 
5 Cook, Steven A. The Struggle for Egypt. New York : Oxford University Press, 2011. 139. Print. 
6 Nasser, Munir K. “Egyptian mass media under Nasser and Sadat: two models of press management and control.” 
Journalism Monographs. Print. 1990: no. 124. Pg. 2. 



10 
 

remained on the agenda and institutions, such as the Ministry of Information and state-run media, 

maintained their monopoly on information and access to the public. 

One noted change during the Mubarak era was the proliferation of satellite television; 

however, television remained under a 1975 law on broadcast censorship, banning anything 

conflicting with Egypt‟s religion, national security, or government positions on certain issues.
7
 

State television, as well as the private television stations that emerged during Mubarak‟s 

presidency, were still subject to this system of on-air censorship. As Rugh explains, “Egyptian 

radio and television almost never criticize government policies or reports on human rights abuses, 

and political parties do not have access to them even during election campaigns.”
8
  

As private television stations emerged under Mubarak, private publishing licenses were 

also granted to newspapers, such as Al-Masry Al-Youm in 2004, Egypt‟s first independent daily 

newspaper in 50 years.
9
 Despite the creation of private media, the law of shame and emergency 

law remained in place and allowed Mubarak‟s government to continue its policies on censorship 

and media surveillance. “On occasion,” writes Mohamad Hamas Elmasry, “Mubarak used the 

emergency law as grounds to ban publications, arrest opponents without charges or trial and 

torture suspects.”
10

 According to Naomi Sakr, “the Press law of 1996 offered explicit 

justification for the Mubarak government to imprison and fine journalists for relaying „false 

news.‟”
11

 Mubarak did not shy away from using the law to influence the press or curb their 

ability to write and publish freely; however, at the same time, decisions like the press law of 

                                                            
7 Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. London: Praeger, 2004. 
206. Print. 
8 Ibid pg. 242. 
9 Elmasry, Mohamad Hamas. “Producing News in Mubarak’s Egypt: An analysis of Egyptian newspaper production 
during the late Hosni Mubarak era.” Journal of Arab & Muslim Media Research. Print. 2012: vol. 4. Pg. 123. 
10 Ibid. 
11 Ibid. 



11 
 

1996 were rescinded upon with new laws that, on the face of it, were intended to bolster the 

freedom of the press.  

For instance, in 2004, Mubarak “announced that journalists would no longer face the risk 

of imprisonment for publishing criticism of officials or other citizens, spurring speculation of 

further liberalization.”
12

 Yet, despite Mubarak‟s promise in 2004, journalists and bloggers 

continued to face threats from the government. For example, Ibrahim Eissa, widely known as a 

staunch critic of the Mubarak regime, was fired as editor-in-chief of Al-Dostour newspaper in the 

run up to the 2010 parliamentary elections, allegedly for attempting to run an article by 

opposition figure Mohamed ElBaradei.
13

 Eissa‟s case serves as one example among many.  

Unlike Nasser and Sadat, Mubarak faced different challenges in the media, particularly 

the evolution of the internet and technological advancements which opened up new channels 

through which information could spread. To counter this, the Egyptian government maintained a 

close eye on the internet and its voices, leading to intimidation tactics and arrests of certain 

bloggers and online activists. For example, Steven A. Cook writes that, in 2006 “one hundred 

bloggers and internet activists, including award-winning blogger Ahmad Said al Islam and the 

well-known Alaa Abd el Fatah, were arrested. The situation was so bad that year that the Paris-

based Reporters without Borders added Egypt to its list of “Internet Enemies.”
14

 

Regardless of Mubarak‟s attempts to censor and inflict harm upon the voices of protest 

throughout the publishing world and on the internet, the pressure for change emanating from 

across Egypt in the wake of the Tunisian Revolution of 2011 pushed Egypt into a new era. This 

new era contains much hope; however, the progress of such hope has yet to be realized. In the 

                                                            
12 “Pressure for Rights” Middle East & Africa Monitor. Print. 2004: Vol. 14. Pg. 1. 
13 “Dissident al-Dustour editor sacked ahead of Egypt poll.” BBC. 5 Oct. 2010. Web. 
<http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-11478791>. 
14 Cook, Steven A. The Struggle for Egypt. New York : Oxford University Press, 2011. 195. Print. 



12 
 

media, there is the hope that a greater freedom to publish and produce accurate information will 

emerge out of a new Egypt no longer conquered by the apparatuses of past regimes. While 

Mubarak made his departure from Egypt‟s political scene on the façade, the skeleton of 

repression remains. And with it, the press in Egypt is threatened by an old leader wearing a new 

uniform: the military. 

 

IV. SCAF’S TUMULTUOUS RELATIONSHIP WITH THE PRESS 

When the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) assumed power in February 

2011, the Egyptians believed that SCAF would remain loyal to the people‟s interests. At the 

beginning, SCAF seemed to demonstrate a departure from the policies of Hosni Mubarak. As 

2011 progressed, events took place that made SCAF fall in line with the same system of 

repression implemented by past regimes. From October 9, when SCAF violently broke apart a 

predominantly Coptic protest in front of Maspero, Egypt‟s state television and radio complex, to 

the crackdown on journalists that took place in November and December, the relationship 

between SCAF and the media grew tense. The interrogation, subsequent beating, and false 

imprisonment of journalists who disparage SCAF in the press exemplifies a continuation, and in 

some cases, a radical expansion of National Democratic Party policies regarding subversive 

political commentary in the media. Actions taken by SCAF against the media in an ongoing 

effort to protect the image of the military would extend beyond curtailing freedom of the press 

and into freedom of expression; for example, by targeting non-governmental organizations 

(NGOs) in late December 2011. The following section provides some examples of the main 

events of late 2011, which highlight how SCAF resembles Mubarak and his predecessors in 

dealing with the media. 



13 
 

 

FIRST: CHAOS AT MASPERO 

On October 9, 2011, what initially began as a peaceful protest led by a group of Egypt‟s 

Coptic Christians turned into an all-out battle along the outer walls of Maspero, a building 

located in downtown Cairo that hosts the Egyptian Radio and Television Union, but known to 

many as Egypt‟s home to state-run television. The details surrounding the Maspero incident 

remain unclear as does the exact cause of the violence between protesters and the armed forces. 

The march, which began in Cairo‟s Shubra district, headed for the Maspero building and was 

met with a large mass of Central Security Forces (CSF) and armed soldiers. As evening fell, 

tension erupted between the protesters and soldiers, with varying accounts of rock throwing, live 

ammunition, and beatings, some of which are verified through video.
15

 One widely circulated 

video includes what appears to be an army tank driving into a mass of protesters along the 

Corniche.
16

 The night‟s chaos resulted in a total of 24 confirmed deaths and over 200 injuries, 

culminating one of the worst incidents of violence following Mubarak‟s resignation in 

February.
17

 That night at Maspero turned a page for the media‟s role in the revolution, as reports 

broadcast on state television were criticized for aligning with SCAF‟s narrative of the story.  

Following the outbreak of violence, state television claimed that protesters were armed 

and later reported that soldiers were among the “martyrs” killed in the clashes, a report that was 

                                                            
15 Gaber, Yassin. “Reconstructing Maspero's Bloody Sunday: An Ahram Online investigation.” Ahram Online. 1 Nov. 
2011. Web. <http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/25521/Egypt/Politics-/Reconstructing-Masperos-
Bloody-Sunday-Ahram-Online.aspx>.  
 .16 Oct. 2011 .[Video]لماذا هوجم الجندي كما ادعى المجلس؟ 16
<http://www.youtube.com/watch?v=s_WnX3MBVPg&feature=player_embedded>. 
17 “Cairo clashes leave 24 dead after Coptic church protest.” BBC. 9 Oct. 2011. Web. 
<http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15235212>. 



14 
 

later retracted.
18

 Anchors on state television took an active role that evening, calling on 

Egyptians to defend the army, hailed as the protectors of the revolution, against what they 

labeled as "angry Christian protesters.”
19

 One anchor, Rasha Magdy, specifically targeted Coptic 

Christians for causing the violence and attacking soldiers.
20

 

On the night of the protest, the military cut off live feeds for several television stations, 

including 25TV, al-Hurra, and at one point Al Jazeera, all of which broadcasted accounts 

contradicting reports on state television.
21

 

In the fallout over the chaos at Maspero, award winning blogger Alaa Abd el-Fattah was 

arrested and charged with inciting violence and stealing a military weapon.
22

 Fattah‟s arrest led 

to several months of imprisonment and harsh criticism against SCAF for targeting the blogger, 

who has been critical of the army in the past and was active during the revolution. Although state 

television as well as other state-sponsored news mediums put their support behind the revolution 

following Mubarak‟s resignation, the events at Maspero uncovered that Egypt‟s old system of 

governing the press still exists. State-owned media may no longer follow Mubarak‟s narrative, 

but October 9 made it clear that the government‟s narrative is still being followed as reports 

constantly took the side of SCAF. The night of violence at Maspero is a major indicator that little 

has changed regarding press freedom in a post-Mubarak Egypt. 

                                                            
18 Ammar, Manar. “Egypt state television admits to making up news over soldiers’ death.” Bikya Masr. 10 Oct. 
2011. Web. <http://bikyamasr.com/45280/egypt-state-television-admits-to-making-up-news-over-soldiers-
deaths/>. 
19 El Gundi, Zeinab. “Outrage over state TV’s misinformation and anti-Coptic incitement.” Ahram Online. 10 Oct. 
2011. Web. <http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/23813/Egypt/Politics-/Outrage-over-state-TVs-
misinformation-and-antiCopt.aspx>. 
20 El-Husseiny, Momen. “The ‘Maspero Crime’: Accounts Against the Counter-Revolutions Power, Media, and 
Religion.” Jadaliyya. 31 Oct. 2011. Web. <http://www.jadaliyya.com/pages/index/3022/the-maspero-
crime_accounts-against-the-counter-rev>. 
21 El Amrani, Issandr. “Maspero and sectarianism in Egypt.” The Arabist. 10 Oct. 2011. Web. 
<http://www.arabist.net/blog/2011/10/10/maspero-and-sectarianism-in-egypt.html>. 
22 “Egypt: Free Blogger Held in Maspero Case.” Human Rights Watch. 15 Nov. 2011. Web. 
<http://www.hrw.org/news/2011/11/15/egypt-free-blogger-held-maspero-case>. 



15 
 

SECOND: CRACKDOWNS IN NOVEMBER AND DECEMBER 

After Maspero, SCAF began committing a series of repressive actions against journalists 

in November and December 2011, which mimicked the authoritarian ways of Mubarak. Gamal 

Eid, Director of the Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI) claims that SCAF 

utilizes new tools to enforce censorship of the media.
23

 The actions taken by these instuments of 

repression facilitate SCAF‟s clampdown on free and fair press coverage of the ongoing 

revolution.  

State media‟s less than accurate reporting of SCAF continues to pose a problem, and did 

so during the crackdown on protesters and journalists during demonstrations surrounding 

parliamentary elections. Violent clashes between protesters and security forces took place 

throughout the end of November 2011 in and around Tahrir Square.
24

 State media provided 

adulterated coverage, which placed responsibility for the incident on the protesters. Only a 

month after the incident at Maspero, state media‟s coverage of the protests surrounding 

parliamentary elections demonstrated the same type of image preservation utilized by SCAF. 

Private media exposed how SCAF came out in droves and fired on protesters from armored 

vehicles, while state media omitted such details.
25

 Nader Gohar, chairman of Cairo News 

Company (CNC), reiterates the assertion of state media‟s protection of SCAF by explaining how 

state media continues its role as the mouthpiece for the regime; however, it now works for 

SCAF.
26

 

                                                            
23 Eid, Gamal. Personal interview. 10 Jan. 2012.  
24 Shenker, Jack. “Egypt: Violent Clashes in Cairo Leave Two Dead and Hundreds Injured.” The Guardian. 19 Nov. 
2011. Web. <http://www.guardian.co.uk/world/2011/nov/19/egypt-violent-clashes-cairo-injured>. 
25 “Kazeboon - كاذبون - Revolution Records [video]. <http://www.youtube.com/watch?v=4h0KPtc-
Dqc&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fresults%3Fsearch_query%3Dkazeboon%26oq%3Dkazeboon%26
aq%3Df%26aqi%3Dg2g-m2%26aql%3D%26gs_nf%3D1%26gs_l%3Dyoutube-
psuggest.3..0l2j0i5l2.5286.7748.0.8002.10.10.1.0.0.0.39.276.9.9.0.&has_verified=1>. 
26 Gohar, Nader. Personal interview. 8 Jan. 2012. 



16 
 

As December began, some protesters continued to display their disapproval of SCAF and 

the deficiency of state media coverage regarding the violent actions of SCAF. Some journalists 

in the media persisted in covering protests, but a SCAF campaign of intimidating these 

journalists started to materialize. During a sit-in at the Egyptian Cabinet, which took place on 

December 16, 2011, videos surfaced of security forces using live ammunition and throwing 

rocks, plates, and other objects onto protests from the roof of the Cabinet building.
27

 Once again, 

state media reported no such thing, but instead, accused demonstrators outside the Cabinet 

building of instigating the violence by harassing police officers.
28

 Other attacks on journalists 

occurred on the same day, including the editor of El-Badil newspaper. The angle of videos 

produced by state media does not incriminate the military, thus vindicating security forces of 

perpetuating any violence.
29

 December 16 further revealed SCAF‟s exploitation of the media in 

portraying the military as a force restoring order and stability to an atmosphere rife with chaos. 

The days that followed demonstrated to members of the press that SCAF possesses no limit in its 

attempts to intimidate and strike fear into the journalist community.  

A SCAF enforced media blackout on December 17, 2011 created yet another challenge to 

the press freedom for journalists in Egypt. Military forces invaded Tahrir Square and 

surrounding areas in an effort to silence protesters. The military confiscated and destroyed 

camera equipment to avoid filming of their security operation, which could produce negative 

publicity. After videos surfaced of the military attacking protesters at the Cabinet building, 

                                                            
27 Iskandar, Adel. “A Year in the Life of Egypt’s Media.” Jadaliyya. 26 Jan. 2012. Web. 
<http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-timeline>. 
28 “Egyptian Security Forces did not Break-Up Sit-in.” Egypt News. 17 Dec. 2011. Web. 
<http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=151870>.  
29 Iskandar, Adel. Personal interview. 13 Feb. 2012.  



17 
 

SCAF could not afford any further damages to its image.
30

 According to Gohar, plain clothes 

soldiers looking for camera equipment entered the CNC office. He explains that the soldiers 

changed their clothing in an effort to avoid recognition; however, Gohar expresses his ability to 

distinguish the men as soldiers by the heavy boots they wore. The soldiers came into the office 

and took all of the broadcasting and filming equipment, which CNC had directed toward Tahrir 

Square, and proceeded to throw all of it out of the window.
31

 No one received physical harm 

during this incident; however, SCAF‟s actions reiterate their intention to use fear as a tool toward 

journalists in order to limit the transparency of their actions to the Egyptian public.  

On that same day, another journalist felt the pressure of SCAF‟s crackdown on press 

freedom. Joseph Mayton, editor-in-chief of BikyaMasr, encountered a civilian outside the 

Cabinet building, who questioned his reasons for taking photos of protesters and security forces. 

Speaking in English, the civilian began explaining that the protesters create problems for Egypt. 

After the exchange, a man claiming to be a journalist demands to see Mayton‟s passport. Soon 

after, a military officer places Mayton in a headlock, punches him in the back and drags him into 

a backroom of the Cabinet building, where Mayton describes seeing other people on the ground 

“bloodied.”
32

 The officers interrogate Mayton, beat him, confiscate his camera, and attempt to 

format his computer. A senior military officer tells Mayton, “If I ever see you again, I‟ll slit your 

throat…leave.” Upon leaving Mayton meets other security officers near the exit, who inform him 

that he must return for further questioning. The security officers finally allow him to leave after 

holding him for a total of 13.5 hours.
33

 During his captivity, Mayton pled for his release to 

                                                            
30 Iskandar, Adel. “A Year in the Life of Egypt’s Media.” Jadaliyya. 26 Jan. 2012. Web. 
<http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-timeline>. 
31 Gohar, Nadar. Personal interview. 8 Jan. 2012.  
32 Mayton, Joseph. Personal interview. 5 Jan. 2012.  
33 Ibid. 



18 
 

members of the U.S. Embassy to no avail. His eventual release came through the help of a family 

friend.
34

       

Mayton was one of three Americans arrested during a four day period, none of which 

received coverage in the mainstream media.
35

 Through Mayton‟s story, SCAF conveys its 

capability in suppressing journalists, who wish to describe the oppression committed by the 

military regime. Merette Ibrahim, a correspondent for Al-Youm Al-Sabe’, believes that freedom 

of speech does not exist under SCAF, expressing, “During Mubarak and now, [we] cannot write 

anything about the army.”
36

 The story of the CNC filming equipment thrown out of a window by 

security forces and Mayton‟s detention and subsequent beating illustrates the reality of Ibrahim‟s 

sentiment. SCAF continues to utilize similar methods of suppressing the media in an effort to 

silence any criticism of their policies.  

 

THIRD: TARGETING NGOS 

In late December, SCAF illustrated its willingness to not only suppress journalists, but 

anyone who criticizes its form of governance. On December 29, 2011, SCAF raided six offices 

of NGOs, primarily focused on the advancement of democratic values and human rights.
37

 Al-

Ahram, an Egyptian state-owned newspaper instigated this raid by releasing a report listing 

NGOs in Cairo which receive foreign funding.
38

 Once again, SCAF utilized state media to justify 

its actions by stating the military‟s commitment to preventing foreign involvement in the affairs 

of the Egyptian government. The forced entry and confiscation of computers and documents 

                                                            
34 Ibid. 
35 Mayton, Joseph. Personal interview. 5 Jan. 2012.  
36 Ibrahim, Merette. Personal interview. 12 Jan. 2012. 
37 Carr, Sarah. “Crackdown in Cairo.” Foreign Policy. 29 Dec. 2011. Web. 
<http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/12/29/crackdown_in_cairo?page=0,1>.  
38 Ibid.  



19 
 

served SCAF‟s purpose of intimidating groups in Egypt, regardless of their status as journalists 

or activists for democratic change. Anyone who poses a threat to the authority of SCAF will find 

themselves suppressed by the military command, in a manner similar to that of the Mubarak 

regime.     

 

V. PRESS FREEDOM’S UNCHANGING PATH 

 With repeated acts of violence against journalists and the monitoring of material being 

published and broadcast, the freedom of the press has not improved under the Supreme Council 

of the Armed Forces. In many ways, it appears as though SCAF is utilizing the same tactics as 

Hosni Mubarak in order to control the flow of information and filter material they observe as 

potentially damaging. In 2010, Reporters Without Borders’ Press Freedom Index ranked Egypt at 

127, nestled beneath Bangladesh and above Cambodia.
39

 In the 2011-2012 report, Egypt‟s 

ranking plummeted to slot 166, below Laos and above Cuba.
40

 According to RWB, Egypt‟s 

depreciation in the ranking is “because the Supreme Council of the Armed Forces, in power 

since February, dashed the hopes of democrats by continuing the Mubarak dictatorship‟s 

practices.”
41

 

Under Mubarak, there was a red line drawn around him and his policies that could not be 

crossed. However, now that red line has been redrawn around SCAF. While the military was 

always a taboo subject matter for journalists, it has become even more so now as they‟ve stepped 

up on the chain of command within the Egyptian government. Egypt‟s newspapers and television 

shows may have the ability to report on protests, the political scene, and the government in ways 

                                                            
39 “Press Freedom Index 2010.” Reporters Without Borders. Web. < http://en.rsf.org/press-freedom-index-
2010,1034.html>.  
40 “Press Freedom Index 2011-2012.” Reporters Without Borders. Web. < http://en.rsf.org/press-freedom-index-
2011-2012,1043.html>.  
41 Ibid. 



20 
 

they were not allowed to before; however, as journalists are continually arrested and barriers are 

set in place, this negates any positive change that has occurred. The following section will 

outline how press freedom is viewed through Egyptian law and the increasingly bureaucratic 

process of obtaining a license for newspapers and television stations. In addition, the different 

levels of censorship implemented by SCAF will be outlined as well as state media‟s return to 

advocating the government‟s narrative, despite a period of independence following Mubarak‟s 

resignation. Finally, the different ways in which Arabic language and foreign language press is 

censored will also be examined. 

 

LAW: DRAWING THE LINE BETWEEN FREEDOM AND FELONY 

Where freedom has been curtailed or arrests justified, the law is never far behind. 

Egyptian law intertwines itself with the press, often binding the hands of journalists and reporters 

and their ability to publish freely. From the Penal Code to the Emergency Law, the rules of the 

game may guarantee freedom, but those freedoms have guidelines.  

The Egyptian Constitution prior to the revolution and the provisional constitution of the 

Supreme Council of the Armed Forces both promote the concept of freedom of expression and 

freedom of the press. Article 48 states, “Freedom of the press, printing, publication and mass 

media shall be guaranteed. Censorship on newspapers is forbidden as well as notifying, 

suspending or cancelling them by administrative methods.”
42

 While this may underline 

forbearance of government restriction and intervention in matters of the press, Article 48 further 

states, “In a state of emergency or in time of war a limited censorship may be imposed on the 

newspapers, publications and mass media in matters related to public safety or purposes of 

                                                            
42 Egyptian Constitution, Article 48. 



21 
 

national security in accordance with the law.”
43

 Since Egypt has been under a constant state of 

Emergency Law following the assassination of Anwar Sadat, which includes the entire duration 

of Hosni Mubarak‟s presidency, the “state of emergency” has prevailed in giving the government 

the capability to censor the press or label certain subjects taboo for discussion. Egypt‟s 

Emergency Law, Law No. 162, gives the government the right to arrest and detain individuals 

without charge and put them on trial in special security courts.
44

 

Moving beyond the constitution, Egypt‟s Penal Code also restricts journalists in terms of 

discussing or writing about sensitive matters. Article 308 of the Penal Code entails a prison 

sentence of at least six months for journalists who attack “the dignity and honor of individuals, 

or an outrage of the reputation of families,” and Article 179 states that “whoever affronts the 

president of the republic” is liable for detention.
45

 In addition, Article 102 states that, “whoever 

deliberately diffuses news, information/data, or false or tendentious rumors, or propagates 

exciting publicity, if this is liable to disturb public security, spread horror among the people, or 

cause harm or damage to the public interest,” they are liable to be arrested.
46

 Besides the laws 

enacted within the constitution and Penal Code, the media is also placed under restrictions by the 

Ministry of Information and the Supreme Council of the Press, a government-controlled body.
47

 

In a 2008 report on press freedom, Amira Abdel Fatah, wife of notorious Egyptian 

journalist Ibrahim Eissa, writes, “It is assumed that…legislation protects the principle of freedom, 

but does not turn this principle into practice.”
48

 Abdel Fatah‟s point is illustrated through the 

                                                            
43 Egyptian Constitution, Article 48. 
44 “UPR Submission: Egypt September 2009.” Human Rights Watch. 16 Feb. 2010. Web. 
<http://www.hrw.org/news/2010/02/16/upr-submission-egypt-september-2009>. 
45 Ibid. 
46 Ibid. 
47 “Egypt Code: Supreme Council of the Press Code of Ethics.” Reynolds Journalism Institute. Web. 
<http://www.rjionline.org/MAS-Codes-Egypt-Ethics>.  
 .Arabic Network for Human Rights Information. Jun. 2008. Web ”.حرية الصحافة في مصر“ 48
<http://anhri.net/reports/pressfreedom/06.shtml>.  



22 
 

implementation of Egypt‟s Penal Code on journalists throughout the years. One notable case in 

2006 resulted in the sentencing of Ibrahim Eissa, former editor of al-Dostour, and Sahar Zaki, 

another journalist for the paper to one year in prison for “insulting the president” and spreading 

false information.
49

 This is one of numerous examples where Egyptian law targets journalists for 

reporting on information that deals with what the government deems sensitive material. Prior to 

the 2011 uprising, sensitive material was perceived as anything critical of the president and his 

policies.  

Since the revolution, the red line between what is taboo and what is considered 

permissible has not shifted, but it has been redrawn both by the military and in relation to the 

military. The military has always been a taboo subject to write about; however, since SCAF has 

taken the role of leadership, the red line between them and the media has been put in bold. 

According to journalist Ashraf Khalil, “It was always a red line, the line about the military,” and 

that red line has always existed especially in regards to the military‟s economic investments 

which journalists are not allowed to write about and where information remains ambiguous.
50

 

Although the provisional constitution employed by the military in March 2011 included an 

article in support of press freedom, that freedom appears to stop short when it comes to issues 

pertaining to the military.  

Because Egypt‟s Emergency Law remains in place, although its removal was one of the 

primary demands of protests during and after the revolution and SCAF has promised its 

expiration upon the election of a new president, journalists and others are subject to military 

                                                            
49 “Egypt: Journalists Still Risk Jail Under Press Law.” Human Rights Watch. 11 Jul. 2006. Web. 
<http://www.hrw.org/news/2006/07/10/egypt-journalists-still-risk-jail-under-press-law>. 
50 Khalil, Ashraf. Personal interview. 31 Jan. 2012. 



23 
 

trials if deemed a risk to public security.
51

 Thousands of citizens have been put on trial in 

military courts, which are considered harsher and offer less protection than civilian courtrooms. 

Furthermore, a multitude of journalists and bloggers have been summoned to the military 

prosecutor for statements or publications on the military. For instance, Egyptian journalist and 

activist Hossam El-Hamalawy was summoned for accusing the military of attacking protesters 

during the height of the Egyptian revolution. The comments were made on the television show of 

Reem Maged, who was also summoned by the prosecutor.
52

 Other cases of journalists and 

bloggers put on military trial include Maikel Nabil, who was sentenced to three years for 

“insulting the military establishment,” and the high profile case of blogger Alaa Abd El Fattah, 

who was detained for nearly three months in late 2011 for allegedly inciting violence on October 

9 at Maspero.
53

 Abd El Fattah was released on December 25, 2011 and is barred from travelling 

as his case remains under investigation.
54

 

Egyptian journalist Yasser alZayat states that putting journalists on trial is being used as a 

type of intellectual terrorism. “We have our laws and we have too [many] restrictions in these 

laws.”
55

 It is unclear how far military trials and laws curbing press freedom will extend past 

SCAF‟s expiration date as the head of Egypt; however, it appears unlikely that any changes 

within the law will take place, unless the parliament puts them into effect, or at least backs them. 

 

                                                            
51 In January 2012, the Supreme Council of the Armed Forces partially lifted the Emergency Law; however, the law 
generally remains in place in order to target cases of “thuggery” and there is much ambiguity over which part of 
the law remains intact.   
52  “Details of Military Prosecutor’s Summoning of Egyptian Activist and Journalist Hossam El-Hamalawy.” Jadaliyya. 
01 Jun. 2011. Web. <http://www.jadaliyya.com/pages/index/1734/details-of-military-prosecutors-summoning-of-
egypt>. 
53 “Egypt: End Military Trials for Civilians.” No Military Trials for Civilians. 25 Oct. 2011. Web. 
<http://en.nomiltrials.com/2011/10/egypt-end-military-trials-for-civilians.html>. 
54 “Judge Releases Arrested Blogger Alaa Abd El Fattah.” Egypt Independent. 25 Dec. 2011. Web. 
<http://www.egyptindependent.com/news/judge-releases-arrested-blogger-alaa-abd-el-fattah>.  
55 alZayat, Yaser. Personal interview. 11 Jan. 2012. 



24 
 

RED TAPE OVER MEDIA LICENSING 

In post-Mubarak Egypt, independent media outlets continue to struggle with SCAF in 

obtaining broadcasting and printing licenses. News outlets like the Cairo News Company (CNC) 

and the Cairo Bureau of Al Jazeera broadcast illegally because of the Egyptian Government‟s 

reluctance to grant licenses. In print, the English edition of Al-Masry Al-Youm, the Egypt 

Independent, has yet to obtain a license to print newspapers in Egypt, but it may seek a foreign 

license and print copies of its newspaper in Cyprus.
56

 These examples illustrate one of the major 

difficulties independent journalists operating in Egypt must contend with in order to disseminate 

information regarding political developments. For viable change and reform to take hold in the 

media, the Egyptian Government must ease the limitations for obtaining a broadcast or print 

license. The continued restrictions placed on independent media outlets makes it a certainty that 

the perspectives of the government fill the airwaves and newspapers of Egypt in state-run media, 

leaving little room for objective, unbiased reporting.  

 Independent media outlets in Egypt must pass through a series of bureaucratic hurdles 

when acquiring a press license to broadcast or print. This problem stems from the passage of 

provisions in the Emergency Law, which makes it permissible for the Egyptian Government to 

censor the media through a capricious method, that serves the interests of the regime, not the 

people. Thus, the Emergency Law makes it legal for the regime to suspend aspects of the 

constitution that guarantee freedom of expression and freedom of the press.
57

  

 Before privately owned media outlets in Egypt can go to the Ministry of Information and 

seek a license, the applicant must receive clearance from all Egyptian intelligence and security 

                                                            
56 Topol, Sarah.  “The Assault on Egypt’s Free Press.” International Herald Tribune. 15 Feb. 2012. Web. 
<http://latitude.blogs.nytimes.com/2012/02/15/the-assault-on-egypts-free-press/#>. 
57 Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. London: Praeger, 2004. 
124. Print. 



25 
 

agencies.
58

 According to Article 211 of the Egyptian Constitution, the Supreme Press Council 

must govern all matters relating to the press.
59

 Unfortunate for the independent media, the 

Egyptian President heads this council, which grants licenses to newspapers. The Egyptian Radio 

and Television Union (ERTU), which acts as an extension of the Ministry of Information, 

handles the licensing of all radio and television broadcast outlets.
60

 Some newspapers that cannot 

obtain a print license from the Supreme Press Council choose to print their papers in other 

countries; however, such newspapers can still find themselves censored by the Foreign 

Publications Censor in the Ministry of Information.
61

 With government institutions controlling 

the licensing of independent media in Egypt, journalists must remain wary of any criticism 

against the president because revocation of a license will occur if the outlet broadcasts or prints 

any negative depiction of the government. A government monitoring system embodied by the 

strenuous licensing process in Egypt does not produce an environment conducive to press 

freedom and objective reporting. Under these regulations, state owned media can circulate the 

opinions and propaganda of the government, without any regard for the truth.     

 According to Nader Gohar, chairman of CNC, the Egyptian intelligence services handles 

media licensing.
62

 This process can take a long time, sometimes lasting for over 20 days. The 

intelligence services also provides a specific allotment of licensing for independent media outlets 

                                                            
58 Amin, Hussein. “Report on the State of Media in Egypt.” The Arab Center for the Development of the Rule of Law 
and Integrity. Web. Pg. 16. 
<http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf>. 
59 Ibid, 15.  
60 Ibid, 16.  
61 Ibid.  
62 Due to past incidents of disciplinary action against the CNC for operating without a broadcasting license, they 
must now pay fines to Egypt TV, a state-run media outlet. This decision came from the Egyptian intelligence 
services and is enforced by the Ministry of Information.62 Furthermore, Egypt TV, under the auspices of the 
Ministry of Information, can implement additional punitive measures for CNC’s continued broadcasting without a 
license.  



26 
 

in Egypt, making it possible for competing independent media outlets to enjoy a monopoly on 

broadcasting or printing certain types of programming.
 63

    

 Al Jazeera faces problems of its own when it comes to obtaining licenses for 

broadcasting because it faced disciplinary measures from SCAF for broadcasting images 

arbitrarily declared “sensitive” and seditious to the state. On September 11, 2011, Egyptian 

security officers, dressed in street clothes raided the Cairo office of Al Jazeera Mubasher.
64

 The 

raid came after a warning from the Egyptian Minister of Information, Osama Heikel, who stated 

that the government would take action against channels that threaten the “security and stability” 

of the state.
65

 Further action occurred after this incident, when the government decided to 

suspend the issuance of new licenses. Subsequent closure of the Cairo office of the Al Jazeera 

affiliate highlights another challenge faced by media outlets not associated with the state. 

Government raids against private media corporations, whether Egyptian or regional, demonstrate 

the extreme measures the government continues to take in order to silence any criticism against 

their policies.     

As the inability to obtain broadcasting and print licenses from the Egyptian Government 

perpetuates, the quality of journalism conducted by local independent media outlets and Arab 

media outlets such as Al Jazeera will wane. Increased fines, potential arrest, and imprisonment 

will force the independent media to censor themselves, and not broadcast or publish anything 

considered critical of the government while under the stewardship of SCAF. Active members of 

the media believe that the most important action that could resolve issues with licensing and the 

censorship of the press would involve the establishment of a codified set of laws that regulate the 

                                                            
63 Gohar, Nader. Personal interview. 8 Jan. 2012.  
64 Afify, Heba and David Kirkpatrick. “Raid on Egyptian Al Jazeera Affiliate Seen as Part of a Broader Crackdown.” 
New York Times. 11 Sept. 2011. Web. <http://www.nytimes.com/2011/09/12/world/middleeast/12egypt.html>. 
65 Ibid.  



27 
 

media.
66

 Under Mubarak and SCAF, the government acts arbitrarily against members of the 

independent media, using the Emergency Law as justification for legal action taken against 

journalists. A set of established laws would prevent actions of this sort from occurring in the 

future. Without a codified set of regulations governing the behavior of the media and the 

government instruments that supervise media action, the sense of fear that currently exists in the 

media will remain, preventing the Egyptian people from receiving objective accounts of political 

developments.  

 

CENSORSHIP & SELF-CENSORSHIP 

When it comes to press freedom, one of the most threatening tactics employed by the 

Egyptian government is censorship; however, it is also one of the most difficult to gauge given 

the written and unwritten rules of what topics are forbidden for discussion within the media. 

From Nasser to Mubarak, there was always a degree of censorship being used within the media 

and all of its mediums. Clearly, censorship occurs on a daily basis within state media, as 

reporters and anchors are told what they are allowed to discuss and what they cannot by editors 

and directors hand-picked by the government; however, the independent media, both national 

and international, experience censorship in many different forms.  

A level of censorship already exists within the information disseminated to the public 

through the government and its various agencies. “The government from time to time passed 

guidance on content to the print media, directly or indirectly,” writes William Rugh, citing 

Egypt‟s government news agency, Middle East News Agency (MENA).
67

 MENA is both 

affiliated with the Ministry of Information and considered a national news agency under 

                                                            
66 alZayat, Yaser. Personal interview. 11 Jan. 2012.  
67 Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. London: Praeger, 2004. 
128. Print. 



28 
 

supervision of the Shura Council.
68

 Various channels for news, within both state and independent 

media, will often quote the state-owned MENA for official information from the government. 

However, that information is produced by the government and its facts and reliability are 

questionable because the agency is restricted in the details and accuracy they can produce.  

Aside from relegating certain subjects as taboo and accepting the government‟s curtailed 

narrative of events, there is also the general censoring of reported and published information and 

viewpoints within the media. At the height of this past summer‟s media clampdown initiated by 

SCAF that saw raids on the offices of Al Jazeera Mubasher and a halt in the issuing of new 

licenses, authorities seized the September 25, 2011 edition of Sawt Al-Ummah. Initially, no 

reason was given for the confiscation of the newspaper; however, its editor-in-chief Abdel Halim 

Qandil claims that the issue in question targeted General Murad Muwafi, the head of Egyptian 

intelligence.
69

 In October 2011, prominent Egyptian television host Yosri Fouda suspended his 

program on the privately owned ONTV in protest over the government‟s censorship of the 

media.
70

 Fouda released a statement stating, "this is my way of self-censorship, either to say the 

truth or to be silent."
71

 In response to Fouda, SCAF General Ismael Etman made a phone call to a 

different ONTV program, denying that the military was infiltrating the media and causing 

censorship.
72

 Despite the military‟s claim that they have not cracked down on the media during 

the past year, journalists contest that evidence suggests otherwise. 

                                                            
68 “Middle East News Agency.” MENA. Web. <http://www.mena.org.eg/index.aspx?uc=./UI/Visitors/About>.  
69 “Egypt: Sharp decline in freedom of opinion and expression.” Arabic Network for Human Rights Information. 26 
Sept. 2011. Web. <http://www.anhri.net/en/?p=3951>.  
70 “Egypt: TV host suspends program in protest.” Associated Press. 21 Oct. 2011. Web. 
<http://news.yahoo.com/egypt-tv-host-suspends-program-protest-152636181.html>. 
71 Ibid. 
72 “Egypt Military Council member denies media censorship, urges TV presenter Fouda to resume show.” Ahram 
Online. 24 Oct. 2011. Web. <http://english.ahram.org.eg/News/24949.aspx>. 



29 
 

Comparing SCAF to Mubarak, Egyptian journalist Yaser alZayat says that, “[Under] 

Mubarak, I didn‟t feel afraid,” however, under SCAF, “they don‟t understand the concept of 

opinions.”
73

 According to alZayat and other journalists, although there was a sense of liberation 

following the revolution and freedom was ripe in the air, as the months progressed and events, 

such as Maspero, unfolded, they have become increasingly concerned over the status of press 

freedom in post-Mubarak Egypt.  

Freelance French journalist Nina Hubinet states that, “After the revolution, actually, in a 

way it‟s more difficult,” and that “the big taboo is [now] the military.” While as a foreign 

journalist Hubinet is given greater liberty than Egyptian journalists to report on certain stories, 

she continues to feel pressure while reporting in a new Egypt under the direction of SCAF. 

Several weeks after publishing a piece regarding the military‟s financial ties in a foreign-based 

publication, one journalist stated that they received a phone call by someone from the Ministry of 

Information, inquiring about the article‟s content. More specifically, the Ministry of Information 

seemed wary about the article‟s intention and motive.
74

  

In August 2011, Al-Ahram reporter Khaled Dawoud said, “I think people expected more 

transparency since we had our revolution…because that was one of the major problems about the 

previous regime, which is an act of transparency.”
75

 However, given the level of censorship that 

has penetrated the press at the behest of SCAF, transparency appears far from reality for most in 

Egypt. In a further setback to a more transparent Egyptian leadership, the military censored the 

testimony of Field Marshal Mohamed Tantawi at Mubarak‟s trial in September 2011, ordering a 

                                                            
73 alZayat, Yaser. Personal interview. 11 Jan. 2012. 
74 Anonymous, Personal interview. 11 Jan. 2012. 
75 “State of Post-Revolutionary Egyptian Media: Transcript.” On the Media. 26 Aug. 2011. Web. 
<http://www.onthemedia.org/2011/aug/26/state-post-revolution-egypt-media/transcript/>.  



30 
 

complete media blackout.
76

 Director of the Arabic Network for Human Rights Information 

(ANHRI), Gamal Eid, believes that one of the motives behind SCAF‟s crackdown on the press is 

that it wants to secure its image given Egypt‟s uncertain future. “They‟re trying to improve their 

image before they leave power,” says Eid.
77

 

Similar to Sawt Al-Ummah, Al-Masry Al-Youm’s new English Edition, the Egypt 

Independent, saw itself censored and pulled off the shelves before the publication could establish 

a footing amongst other independent publications. Egypt Independent was told it could not 

distribute its newspaper due to the inclusion of a piece written by historian Robert Springbord 

titled, "Is Tantawi reading the public pulse correctly?"
78

 The piece suggested that the best way to 

save the military and to get rid of Field Marshal Tantawi was for a “coup within a coup” to take 

place. Pulling the newspaper, the military saw this as a risk to security and thus censored the 

publication. 

All of these levels of censorship, some direct and some indirect, illustrate an impact on 

the quality of reporting and the overall independence of the press to publish and report on certain 

issues. Censorship is clearly taking place in post-Mubarak Egypt. Yet, what may be more 

damaging during this sensitive time period for Egypt is the censorship that comes from within 

the journalists on the ground: self-censorship. 

The concept of self-censorship is difficult to gauge and uncomfortable to admit to. It has 

existed for decades, although it was slightly eroded upon in the final years of Mubarak with 

increasing activism in the media and the development of an independent press. However, with 

                                                            
76 Shadid, Anthony. “Egypt’s Military Leader Testifies at Mubarak Trial.” The New York Times. 24 Sept. 2011. Web. 
<http://www.nytimes.com/2011/09/25/world/middleeast/tantawi-testifies-at-mubaraks-trial-in-egypt.html>.   
77 Eid, Gamal. Personal interview. 10 Jan. 2012. 
78Chammah, Maurice. “The Springborg Affair: A Censorship Debacle Reflects Egypt's Future.” Huffington Post. 13 
Dec. 2011. Web. <http://www.huffingtonpost.com/maurice-chammah/egypt-media-censorship-
spingborg_b_1146133.html>. 



31 
 

SCAF‟s crackdown on the media over the past year, from the targeting of journalists in 

November during the protests surrounding parliamentary elections to the overall monitoring of 

publications and talk shows, journalists are becoming more aware of what is safe to write about 

and what is not. The red line is becoming more and more clear with each passing event. 

According to media scholar Adel Iskandar, “The only way around self-censorship is a 

mob mentality amongst journalists.”
79

 Journalists need to evoke a sense of solidarity in their 

determination to step over the red line in order to deliver information to the public. However, the 

continued threatening and targeting of journalists, activists, and bloggers threatens the 

development of such a mentality in the same way it has in previous decades. 

 

STATE MEDIA’S STATUS QUO 

In September 2010, Egypt‟s top national newspaper Al-Ahram ran a story about a summit 

meeting on Middle East peace featuring the heads of state from Israel, Jordan, Egypt, and the 

U.S. The accompanying photo depicted each of the country‟s leaders as they made their walk 

toward the press room. However, the photo appeared quite different from the original, which 

features U.S. President Barack Obama in front of the other leaders. Al-Ahram‟s photo has Obama 

one step behind Hosni Mubarak, who was cut out of his original position in the group and photo-

shopped to look as though he was the one at the front of the helm.
80

 Al-Ahram‟s then editor-in-

chief, Osama Saraya, claimed that “altering the image wasn't meant to distort the truth but to 

illustrate the leading political role of Egypt's president” on the Palestinian issue.
 81

 This example 

                                                            
79 Iskandar, Adel. Personal interview. 13 Feb. 2012. 
80 Kamen, Al. “Mubarak leads the way . . . sort of.” The Washington Post. 21 Sept. 2010. Web. 
<http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/09/21/AR2010092104827.html>. 
81 Abdel-Ghani, Alaa. “What’s in a photo?” Al-Ahram.  23 Sept. 2010. Web. 
<http://weekly.ahram.org.eg/2010/1016/eg2.htm.>  



32 
 

is one of countless others that demonstrate how state media is not only run by the government, 

but also presents the government‟s vision to the public. 

Egypt‟s state media consists of a myriad of newspapers, television stations, and also 

encompasses nearly all radio stations.
82

 In previous decades, state media has been one of the 

Egyptian government‟s main instruments for dispersing narratives specific to the president. 

During the revolution, journalist Ashraf Khalil writes, “Egypt‟s state-owned empire of 

newspapers and television channels dutifully did its job almost until the very end – de-

emphasizing the size of the crowds in Tahrir, and pushing the line that the protests were led by a 

sinister combination of Muslim Brothers, shadowy foreign infiltrators, and Jazeera 

correspondents.”
83

 Following Mubarak‟s departure from office, state media completed a 180 

degree turn from its previous self. On February 12, 2011, the headline “The People Have 

Toppled the Regime” dominated Al-Ahram‟s front page, a previously unthinkable move for the 

national publication.
84

   

As Egyptian protesters took to the streets in January and February 2011, journalists and 

reporters in state-run media began to protest on internal matters of censorship, such as being told 

to present selective information to support Mubarak and his government. There were sit-ins at 

Al-Ahram and resignations at state television, such as the high profiled resignation of Shahira 

Amin from Nile TV.
85

 In the weeks following the revolution, it appeared as though state media 

                                                            
82 According to William Rugh in Arab Mass Media, All state media outlets are run and legally owned by the 
Supreme Press Council and the Shura Council, and the chief editors and directors of the national press. In addition, 
the government-controlled publishing houses maintain control over the printing and distribution of all newspapers, 
including opposition newspapers. 
83 Khalil, Ashraf. Liberation Square: Inside the Egyptian Revolution and the Rebirth of a Nation. New York: St. 
Martin's, 2012. 282-288. Print. 
84 Iskandar, Adel. “Free at last? Charting Egypt’s media post-Mubarak.” Jadaliyya. 19 Dec. 2011. Web. 
<http://www.jadaliyya.com/pages/index/3641/free-at-last-charting-egypts-media-post-mubarak>. 
85 Osborne, Lucy. “Interview: Shahira Amin on broadcasting in Egypt.” The Guardian. 28 Aug. 2011. Web. 
<http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/28/interview-shahira-amin-broadcasting-egypt>.  



33 
 

was going through a transformation, rebuking its ways of old as a mouthpiece for the 

government and turning into proper media institutions.  

However, as the months passed on and SCAF further entrenched its power in Egypt, it 

became clear that the only visible transformation that state media has undergone was switching 

support from Mubarak to SCAF. Speaking about his bosses in Nile TV, anchor Nabil Chouchaby 

says, “they always ask us to take care of the army.” He claims that they pick certain guests 

according to their track record with the army and whether or not they are critical of SCAF. 

“Concerning SCAF, we cannot have freedom,” says Chouchaby.
86

 “Mubarak‟s methods are still 

here,” he adds. “The only real difference between before and now is that it‟s the army that‟s in 

charge.”
87

 

Aside from government policies and actions, state media is seen as one of the biggest 

hurdles in the way of a greater freedom of the press. “Until we have a free national [press]…we 

will not see a free media,” says Merrette Ibrahim, a reporter for Al-Youm Al-Sabe'.
88

 State media 

will continue to pose a problem for overall freedom of the press as long as it is tied to the 

government and abides by the decisions and policies of whoever is in charge. However, a 

significant amount of the Egyptian population remains loyal to Al-Ahram and Nile TV. Thus, if 

state media continues down its current road, the problems it creates in the disseminating of 

curtailed information will only fester. “Saddled with massive debts, overstaffed, facing dropping 

circulation, and politically exposed (making a bailout difficult), a serious restructuring is needed,” 

according to Nathan Brown.
89

  

                                                            
86 Chouchaby, Nabil. Personal interview. 12 Jan. 2012. 
87 Ibid. 
88 Ibrahim, Mervet. Personal interview. 12 Jan. 2012. 
89 Brown, Nathan. “Can the Colossus Be Salvaged? Egypt’s State-Owned Press in a Post-Revolutionary Environment.” 
Carnegie Endowment. 22 Aug. 2011. Web. <http://egyptelections.carnegieendowment.org/2011/08/22/can-the-
colossus-be-salvaged-egypt’s-state-owned-press-in-a-post-revolutionary-environment>. 



34 
 

 On a positive note, as previously indicated, there appears to be a slight rumbling from 

inside the state media apparatus indicating that some are pursuing change. Within the Maspero 

complex that houses state television and radio, two groups have formed, called the Media 

Revolutionaries Front (MRF) and the Independent Media Professionals Coalition.
90

 Both groups 

formed after Mubarak‟s departure and over the past year have increased their demands for media 

reform. Groups such as these and individuals like television host Hala Helmy, who has refused to 

reappear on-air in protest over censorship, give hope to reform internally. The downside is that 

while calls for reform may persist, it will take a change in the governing of state media in order 

for it to sever its ties with SCAF or Egypt‟s government. “The credibility of the Egyptian 

television is very important,” says Chouchaby, “We have to change…if we want to survive we 

have to change.”
91

 

 

THE NOT-SO-INDEPENDENT MEDIA 

In the later years of Hosni Mubarak‟s presidency, privately owned media began to 

flourish in Egypt, countering state-run media‟s dominance over the country. With the emergence 

of Al-Masry Al-Youm in 2004 and numerous other newspapers and television shows, Egypt‟s 

media landscape was slowly becoming more diverse and liberated. However, despite the 

continued presence of privately-owned media, often referred to as independent media, many 

restrictions remain over the industry, making problematic the ability to report freely on all 

subject matters.  

 For example, as previously mentioned, the Ministry of Information has made it more 

difficult to obtain media licensing over the past months, going as far as to incorporate a 

                                                            
90 Khazbak, Rana. “Seeds of dissent in the state TV fortress.” Egypt Independent. 17 Nov. 2011. Web. 
<http://www.egyptindependent.com/news/seeds-dissent-state-tv-fortress>.  
91Chouchaby, Nabil. Personal interview. 12 Jan. 2012. 



35 
 

temporary freeze on licenses in September 2011.
92

 Aside from the restrictions set in place by law 

and licensing, journalists within independent media, some of which have already been mentioned, 

have been individually targeted over the past months due to their criticisms of SCAF. One 

notable case is that of Dina Abdul Rahman, who was fired from her talk show on the privately-

owned Dream TV. She entered into an argument with General Abdul Moneim Qato over the 

publication of an article by Naglaa Bedir which criticized SCAF.
93

  

 Another example is that of political columnist Ahmed El-Sawi, who was forced to leave 

Al-Masry Al-Youm after writing a critical column about pharmaceutical businessman El Sayyid 

El-Badawi, who also owns Al-Hayat.
94

 El-Sawi criticized El-Badawi for his ties to the Mubarak 

regime, which resulted in El-Badawi pressuring Salah Diab, owner of Al-Masry Al-Youm, over 

El-Sawi‟s job. After a few months of repeated criticism from El-Badawi, El-Sawi resigned from 

Al-Masry Al-Youm and resumed his column at the newspaper Al-Shorouk.
95

  

 The firing of Dina Abdul Rahman and Ahmed El-Sawi raises concern over the ownership 

of private media, as well as the reappearance of censorship and self-censorship. Although the 

introduction of privately-owned media can be seen as a significant improvement to Egypt‟s 

media freedom and diversity, it is worth noting that many of the privately-owned newspapers 

and channels are owned by businessmen who flourished under Mubarak‟s presidency.
96

 For 

example, Dream TV is owned by construction tycoon Ahmed Bahgat and Naguib Sawiris, who is 

the head of telecom giant Orasom and recently founded a liberal political party, is owner of 

                                                            
92 “Is the Supreme Council a New Predator of Press Freedom?” Reporters Without Borders. 10 Sept. 2011. Web. 
<http://en.rsf.org/egypt-is-the-supreme-council-a-new-10-09-2011,40962.html>. 
93 “The Sacking of Dina Abdul Rahman is a threat to the Freedom of Media in Egypt.” UNCUT. 5 Aug. 2011. Web. 
<http://uncut.indexoncensorship.org/2011/08/the-sacking-of-dina-abdul-rahman-is-a-threat-to-the-freedom-of-
media-in-egypt/>. 
94 Hamamou, Sabah. “Egyptian Journalism: An Oddly Connected Mix of Old and New Media.” Neiman Reports. 
2011. Web. <http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=102682>. 
95 Ibid.  
96 Ibid.  



36 
 

ONTV.
97

 These are a few examples of how Egypt‟s business elites, who are also intertwined in 

politics, dominate the independent media scene. Similar to what transpired under Muabrak, it has 

become evident, through such cases as Dina Abdul Rahman, that those who own these 

independent newspapers and television channels are not willing to enter into conflict with SCAF 

because of critical publications or broadcasts. The depth of the relationships between Egypt‟s 

business elite and SCAF is difficult to gauge; however, given that SCAF is not entirely severed 

from Mubarak and these businessmen were notable because of their ties to Mubarak‟s 

government, a link still exists. This link between the world of privately-owned media and SCAF, 

or any future Egyptian government, is damaging in ways not entirely evident. Although the 

direct relationship between state-run media and the government is clear and acknowledged, the 

relationship between privately-owned media and the government does not appear entirely 

different if media owners are still adhering to the demands of SCAF and censoring journalists so 

as not to step over the line. 

 

FOREIGN AND ARABIC LANGUAGE PRESS 

  Throughout Hosni Mubarak‟s presidency, as well as under SCAF, it seems evident that 

foreign journalists covering events in Egypt operate with greater freedom compared to their 

Egyptian counterparts, especially those who write or broadcast in the Arabic language. Nina 

Hubinet, a French freelance journalist working in Egypt, expresses this notion by stating that it 

has never been difficult for foreign journalists, “as long as you are not talking about sensitive 

[things].”
98

 Hubinet claims foreign journalists possess more freedom than Egyptian journalists. 

Even during the time of Mubarak, foreign journalists were allowed more freedom when reporting 

                                                            
97 “Sacking of TV host raises fears of self-censorship in private media.” Egypt Independent. 28 Jul. 2011. Web. 
<http://www.egyptindependent.com/news/sacking-tv-host-raises-fears-self-censorship-private-media>. 
98 Hubinet, Nina. Personal interview. 11 Jan. 2012.  



37 
 

on elements of the regime. For example, concerning Mubarak‟s health, Hubinet states, “For the 

foreign journalists, you could speak about it.”
99

 Yaser alZayat, a member of the National 

Coalition for Media Freedom, also believes foreign journalists convey a greater sense of free 

expression in the press, saying, “you have more protection as foreign journalists.”
100

 A foreign 

journalist writing about the actions of SCAF can write with impunity because Egypt is an Arabic 

speaking nation; thus, criticism of SCAF in the foreign press does not produce a negative impact 

on the Egyptian public‟s perception of the military council.  

 Not only does the foreign language press enjoy more freedom in print media, but it also 

benefits from lack of governmental interference in foreign language television broadcasts. Even 

on state television channels, which broadcast in English, French, and other languages, the 

political commentators demonstrate more freedom in expressing their views. As long as such 

comments do not attempt to provoke an insurrection, foreign language commentators appearing 

on Egyptian television can generally criticize the regime. Nabil Chouchaby, an anchor for Nile 

TV‟s French channel, supports these assertions, expressing, “in our channel, because it‟s in 

English and French, we have more freedom.”
101

 Chouchaby also states satellite channels 

broadcasting in foreign languages display the greatest amount of freedom in the expression of 

critical viewpoints, because SCAF does not possess recourse against such channels.
102

 

 Criticisms against SCAF made by members of the foreign press and by Egyptian 

journalists in foreign languages do provide interesting commentary about the political 

transformation of Egypt. However, only the elites in Egypt are the most capable of understanding 

foreign languages and having access to foreign satellite channels, where viewpoints condemning 

                                                            
99 Ibid.  
100 alZayat, Yaser. Personal interview. 11 Jan. 2012. 
101 Chouchaby, Nabil. Personal interview. 12 Jan. 2012. 
102 Ibid.  



38 
 

the actions of SCAF are mostly presented. These disparaging perspectives against SCAF do not 

threaten the military government because the majority of Egyptians do not watch such broadcasts 

or read newspapers written in languages other than Arabic. SCAF permits a greater freedom to 

the foreign press knowing that its domestic effects are not as grand in comparison to the effects 

greater freedom would have for a local, Arabic speaking press.                 

 

VI. THE FUTURE OF PRESS FREEDOM IN EGYPT 

 As Egyptians prepare to go to the polls to elect a new president, a new political era is set 

to begin in Egypt. During the parliamentary elections in November 2011, Islamist parties 

received an unprecedented show of support from voters, a trend that may likely continue as 

Egyptians prepare to vote in the first round of presidential elections on May 23, 2012. How will 

the new president deal with the press in Egypt if he belongs to an Islamist party? What will 

happen to the media if SCAF maintains control of the government through a new president who 

is simply a figurehead for the military, or if SCAF decides to retain control of the government 

after the presidential elections? The following sections will analyze the potential effects that an 

Islamist government or a SCAF-dominated government could have on the future of press 

freedom in Egypt. 

 

PRESS FREEDOM UNDER AN ISLAMIST GOVERNMENT 

 Islamist parties like the Muslim Brotherhood and the Egyptian press share a relationship 

that precedes the Egyptian uprising in January and February 2011. Before the uprising, media 

outlets freely criticized the Muslim Brotherhood and other Islamist groups seeking a stake in the 



39 
 

political process.
103104

 The participation of the Brotherhood in the democratic process, and its 

promotion of freedom of expression suggests that the Brotherhood would not suppress media 

opponents of its government, should its representatives find themselves in high office after the 

presidential election.  

Abdel Moneim Aboul Fotouh, an independent presidential candidate and former member 

of the Muslim Brotherhood, was a stark opponent of Mubarak and Sadat, and was incarcerated 

for a number of years because of his political activism.
105

 Despite his candidacy as an 

independent, he could reconnect with the Brotherhood if elected president or embrace a moderate 

form of political Islam. There is also Mohamed Mursi of the Freedom and Justice Party, who the 

Muslim Brotherhood has chosen to support as its main candidate in the presidential elections.
106

 

The potential election of Aboul Fotouh or Mursi as president could turn Egypt in either direction, 

and it remains unclear how an Islamist government will reshape Egypt‟s future.  However, while 

Egypt‟s future president remains a decision to be decided, it is clear that Islamist parties, whether 

the Brotherhood or the Salafis‟ al-Nour party, will have an influence on Egypt‟s future policies 

and politics. In trying to determine how this may affect press freedom, it is useful to know that 

the Brotherhood has taken command of its own press, including Freedom and Justice, the 

political party‟s official newspaper, and their use of social and online media through 

Ikhwanweb.
107

 Navigating the media is nothing new for the Brotherhood; however, the question 

                                                            
103 Fawzi,Sameh. “Brothers and Others.” Al-Ahram. 8 Dec. 2005. <http://weekly.ahram.org.eg/2005/772/op8.htm>. 
104 Saghiyeh, Hazem. “The Misery of the Brotherhood, the Misery of Egypt, the Misery of us All.” Al-Hayat. 27 Nov. 
2002. Web. <http://www.worldpress.org/Mideast/828.cfm>.  
105 El Gundi, Zeinab. “Abdel-Moneim Abul-Fotouh.” Ahram Online. 2 Apr. 2012. Web. 
<http://english.ahram.org.eg/NewsContent/36/124/36854/Presidential-elections-/Meet-the-
candidates/AbdelMoneim-AbulFotouh.aspx>.  
106 “New Brotherhood candidate for Egypt vote may struggle.” Reuters. 18 Apr. 2012. Web. 
<http://www.reuters.com/article/2012/04/18/us-egypt-brotherhood-mursi-idUSBRE83H13H20120418>. 
107 “Looking to consolidate its influence, Brotherhood takes to the media.” Egypt Independent. 27 Dec. 2011. Web. 
<http://www.egyptindependent.com/news/looking-consolidate-its-influence-brotherhood-takes-media>. 



40 
 

is now whether or not they will develop a healthy relationship with the media or seek to 

influence or undermine it in order to distribute their narrative like their predecessors. 

 

PRESS FREEDOM AND THE FUTURE OF SCAF 

According to Joseph Mayton, any illusion of press freedom in Egypt disappeared after 

SCAF‟s response to the protests at Maspero on October 9, 2011.
108

 Even though SCAF states its 

proposal to relinquish power to civilian authorities in June 2012, some Egyptians remain 

skeptical of SCAF actually following through on their promise.
109

 Based off the Maspero 

incident and crackdowns on journalists in November and December 2011, any remaining traces 

of SCAF‟s authority over the Egyptian government will prove detrimental to future prospects of 

press freedom.  

According to this paper, it seems as though most journalists in Egypt believe that the 

restrictive nature of the press comes directly from SCAF; therefore, replacing SCAF with a 

civilian government would at least provide an environment conducive to the cultivation of free 

expression. Any civilian government that takes control of Egypt after the elections must close the 

Ministry of Information, because it exemplifies the bloated bureaucracy in Egypt, which has 

failed the people on numerous occasions.
110

  

Allowing SCAF to remain in power will likely mean an increase in repressive measures 

towards the press and freedom of expression. Merette Ibrahim equates SCAF to the old regime, 

which demonstrates the necessity of replacing SCAF with a more democratic form of 

governance, one that encourages freedom of expression and the free exchange of ideas. Ibrahim 

                                                            
108 Mayton, Joseph. Personal interview. 5 Jan. 2012.  
109 Blair, Edmund and Shaimaa Fayed. “Barred Islamist Says Egypt Army Wants to Keep Power.” The Chicago 
Tribune. 18 Apr. 2012. Web. <http://www.chicagotribune.com/news/sns-rt-us-egypt-presidencybre83h1g8-
20120418,0,7228519.story>. 
110 Iskandar, Adel. Personal interview. 13 Feb. 2012. 



41 
 

states, “SCAF is trying to provoke people, with campaigning against NGOs…this is just like the 

old regime. [The difference is, under SCAF there are] more violent actions being taken. They are 

the same people in the same mentality.”
111

 Using state media as a tool in an ongoing strategy to 

turn the people against journalists, NGOs, and other advocates of democracy and reform 

suggests that SCAF does not serve the interests of the Egyptian people or the revolution.   

 

VII. CHANGING THE MEDIA: FROM THE OUTSIDE AND WITHIN 

The restrictions placed on members of the media within Egypt hinder the ability to report 

information accurately or at all. The removal of red lines in order for a greater press freedom is 

one thing, but the ability of the press to cope with this greater freedom is also in need of attention. 

After years of censorship, it will take more than removing the chokehold over Egypt‟s media 

scene for journalists to be able to perfect the profession.  

 

DISBANDING THE MINISTRY OF INFORMATION AND STATE MEDIA  

One of the greatest calls for change is to disband the much loathed Ministry of 

Information, which is seen by many Egyptians and journalists as a farce and a further tool of 

suppression, let alone a bureaucratized piece of Egypt‟s past. “Its proved that its failed on so 

many different occasions,” says media scholar Adel Iskandar, calling the ministry a “bloated 

bureaucracy” that creates more and more censorship for the media. “[State media] is the legacy 

of the ministry of information.”
112

 Furthermore, Iskandar believes that with the disbanding of the 

ministry state media will be given an opportunity to start with a clean slate. “I think you can 

transform Egyptian State [media] into a public media.” Removing the Ministry of Information, a 

                                                            
111 Ibrahim, Merette. Personal interview. 12 Jan. 2012.  
112 Iskandar, Adel. Personal interview. 13 Feb. 2012. 



42 
 

daunting task, will prove difficult and may leave many holes in the way the media thinks; 

however, its removal has the potential to be a catalyst for the transformation of a free media 

working within Egypt.  

 

REVISING THE ROLE OF THE PRESS SYNDICATE  

 To fill the void left behind by the Ministry of Information‟s removal, one option is for 

there to be a greater role played by Egypt‟s Press Syndicate. The syndicate has been a forum for 

journalists to oppose the military‟s censorship of the media, and has been a serious opponent of 

the military‟s summoning of journalists for investigation.
113

 However, the role that they play 

within Egypt‟s media world is limited and often overshadowed by the government and the 

Ministry of Information. Cairo Bureau Chief for Al Jazeera Abdel Fattah Fayed claims “the 

Press Syndicate does not have any [substantial] rules.”
114

 Still, if they were allowed to play a 

greater role in the governing of the press with the removal of the Ministry of Information, the 

syndicate could act as a defender of press freedom within Egyptian society as it grapples with 

change. “The journalist syndicate will continue to defend but on the ground it‟s not clear yet how 

things will be,” says ANHRI director Gamal Eid. The current head of the Press Syndicate is 

Mamdouh Wally, who was elected in what has been considered the syndicate‟s first round of free 

elections in a post-Mubarak Egypt.
115

  

 

 

                                                            
113 “Journalists Syndicate urges members to shun military prosecution.” Egypt Independent. 16 Nov. 2011. Web. 
<http://www.egyptindependent.com/news/journalists-syndicate-urges-members-shun-military-prosecution>.  
114 Fattah Fayed, Abdel. Personal interview. 9 Jan. 2012.  
115 Tarek, Sherif. “Thousands vote in first post-revolution Journalists’ Syndicate elections.” Ahram Online. 26 Oct. 
2011. Web. <http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/25209/Egypt/Politics-/Thousands-vote-in-first-
postrevolution-Journalists.aspx>.  



43 
 

TRAINING A NEW GENERATION ON PROFESSIONALISM 

If the media is to gain a greater amount of freedom within Egypt, a certain level of 

adjustment will have to take place. Adjusting to greater liberties will not be an easy task for a 

media that is used to numerous amounts of red lines and restrictions. Aside from this, journalists 

will also be challenged to report on stories with accuracy and efficiency. No longer would 

information be handed to them for reporting, and thus journalistic work ethics would need to be 

implemented, particularly among Egyptian journalists. According to journalist Merette Ibrabim, 

the problem now is that “people are receivers, they don‟t really analyze what you‟re saying.” 

Toward change, she says, “the media is the first step,” and journalists will have to begin 

analyzing information and stressing objectivity in their field as opposed to simply receiving it. 

 There has been an increase in the amount of journalists and bloggers who have taken to 

the role of activism within Egyptian society. However, with the events surrounding January 25, 

2011 aside, it is not a journalist‟s duty to be an activist. Pushing for reform within your field is 

one thing; however, meddling in politics is another. It is the only line that should remain for 

journalists in Egypt, and that is the line of objectivity and professionalism. “If you‟re not telling 

the truth you shouldn‟t be a journalist,” says Yaser alZayat, claiming that Egypt does not have 

enough professional journalists.
116

 “I think we need many training centers, it will affect our 

future,” says alZayat. At the present, alZayat is working on a website called Radar Misr that will 

train young Egyptian journalists for investigative journalism, and says “new journalists will 

affect the way we are thinkers about our profession.” If Egypt is to abide by freedom of the press, 

it is important that the press is ready to exemplify ethical journalism in order to efficiently 

execute their role in society.  

 

                                                            
116 alZayat, Yaser. Personal interview. 11 Jan. 2012. 



44 
 

VIII. CONCLUDING REMARKS 

Antonio Gramsci‟s “Southern Question and the Prison Notebooks” posits that in order to 

rule by force and coercion, ruling groups lead with the consent of subordinate groups.
117

 What 

this paper seeks to demonstrate is that, in comparing press freedom under Hosni Mubarak and 

the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF), over time we have witnessed the 

reintroduction of Egyptian leadership‟s desire to rule by consent of the public rather than allow a 

free media to develop at the risk of removing the public‟s approval. 

SCAF‟s motives are difficult to determine, as were the motives behind the actions of past 

Egyptian governments. The military leadership clearly seeks to protect their image within the 

public; however, to a certain degree this pursuit has failed given the public criticism that remains 

and the perseverance of protesters, activists, and journalists to understand reality and confront it. 

Even more so than simply protecting an image, SCAF has cemented their position within 

Egypt‟s future political order. Having demonstrated that SCAF‟s treatment of the press is on the 

same par of Mubarak, the question is whether or not this will continue under a new government 

or a government at the behest of the military. Will the policies remain or will new leadership 

abide by what is written in the constitution? We cannot predict this and nor have we set out to.  

What this study reveals is a continuation of repression and manipulation of the press to 

meet the goals of those in power. “If the media isn‟t talking about what the people are talking 

about how can you expect change?” asks journalist Joseph Mayton. “The lack of media freedom 

doesn‟t allow the ideas to come out.”
118

 If a new Egypt is to emerge, a truly free  

press needs to exist in order to facilitate those ideas.  

 

                                                            
117 Gündoğan, Ercan. "Conceptions of Hegemony In Antonio Gramsci's Southern Question And The Prison 
Notebooks." OAIster. 2008. Print. 
118 Mayton, Joseph. Personal interview. 6 Jan. 2012. 



45 
 

WORKS CITED 

 

Abdel-Ghani, Alaa. “What‟s in a photo?” Al-Ahram.  23 Sept. 2010. Web.  

<http://weekly.ahram.org.eg/2010/1016/eg2.htm.> 

 

Afify, Heba and David Kirkpatrick. “Raid on Egyptian Al Jazeera Affiliate Seen as Part of a  

Broader Crackdown.” New York Times. 11 Sept. 2011. Web. 

<http://www.nytimes.com/2011/09/12/world/middleeast/12egypt.html>. 

 

Amin, Hussein. “Report on the State of Media in Egypt.” The Arab Center for the Development  

of the Rule of Law and Integrity. Web. 

<http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/Egypt_MediaReportP2_En.

pdf>. 

 

Ammar, Manar. “Egypt state television admits to making up news over soldiers‟ death.” Bikya  

Masr. 10 Oct. 2011. Web. <http://bikyamasr.com/45280/egypt-state-television-admits-to-

making-up-news-over-soldiers-deaths/>. 

 

Blair, Edmund and Shaimaa Fayed. “Barred Islamist Says Egypt Army Wants to Keep Power.”  

The Chicago Tribune. 18 Apr. 2012. Web. <http://www.chicagotribune.com/news/sns-rt-

us-egypt-presidencybre83h1g8-20120418,0,7228519.story>. 

 

Brown, Nathan. “Can the Colossus Be Salvaged? Egypt‟s State-Owned Press in a Post- 

Revolutionary Environment.” Carnegie Endowment. 22 Aug. 2011. Web. 

<http://egyptelections.carnegieendowment.org/2011/08/22/can-the-colossus-be-salvaged-

egypt‟s-state-owned-press-in-a-post-revolutionary-environment>. 

 

“Cairo clashes leave 24 dead after Coptic church protest.” BBC. 9 Oct. 2011. Web.  

<http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15235212>. 

 

Carr, Sarah. “Crackdown in Cairo.” Foreign Policy. 29 Dec. 2011. Web.  

<http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/12/29/crackdown_in_cairo?page=0,1>.  

 

Chammah, Maurice. “The Springborg Affair: A Censorship Debacle Reflects Egypt's Future.”  

Huffington Post. 13 Dec. 2011. Web. <http://www.huffingtonpost.com/maurice-

chammah/egypt-media-censorship-spingborg_b_1146133.html>. 

 

Chouchaby, Nabil. Personal interview. 12 Jan. 2012. 

 

Cook, Steven A. The Struggle for Egypt. New York : Oxford University Press, 2011. Print. 

 

“Details of Military Prosecutor‟s Summoning of Egyptian Activist and Journalist Hossam El- 

Hamalawy.” Jadaliyya. 01 Jun. 2011. Web. 

<http://www.jadaliyya.com/pages/index/1734/details-of-military-prosecutors-

summoning-of-egypt>. 

 



46 
 

“Egypt Code: Supreme Council of the Press Code of Ethics.” Reynolds Journalism Institute.  

Web. <http://www.rjionline.org/MAS-Codes-Egypt-Ethics>.  

 

“Egypt: End Military Trials for Civilians.” No Military Trials for Civilians. 25 Oct. 2011. Web.  

<http://en.nomiltrials.com/2011/10/egypt-end-military-trials-for-civilians.html>. 

 

 “Egypt: Free Blogger Held in Maspero Case.” Human Rights Watch. 15 Nov. 2011. Web.  

<http://www.hrw.org/news/2011/11/15/egypt-free-blogger-held-maspero-case>. 

 

“Egypt: Journalists Still Risk Jail Under Press Law.” Human Rights Watch. 11 Jul. 2006. Web.  

<http://www.hrw.org/news/2006/07/10/egypt-journalists-still-risk-jail-under-press-law>. 

 

 “Egypt‟s media revolution only just beginning.” Index on Censorship. 17 Jan. 2012. Web.  

<http://www.indexoncensorship.org/2012/01/egypts-media-revolution-only-just-

beginning/>.  

 

“Egypt Military Council member denies media censorship, urges TV presenter Fouda to resume  

show.” Ahram Online. 24 Oct. 2011. Web. 

<http://english.ahram.org.eg/News/24949.aspx>. 

 

“Egypt: Sharp decline in freedom of opinion and expression.” Arabic Network for Human Rights  

Information. 26 Sept. 2011. Web. <http://www.anhri.net/en/?p=3951>.  
 

“Egypt: TV host suspends program in protest.” Associated Press. 21 Oct. 2011. Web.  

<http://news.yahoo.com/egypt-tv-host-suspends-program-protest-152636181.html>. 

 

Egyptian Constitution, Article 48. 

 

“Egyptian Security Forces did not Break-Up Sit-in.” Egypt News. 17 Dec. 2011. Web.  

<http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=151870>.  

 

Eid, Gamal. Personal interview. 10 Jan. 2012.  

 

El Amrani, Issandr. “Maspero and sectarianism in Egypt.” The Arabist. 10 Oct. 2011. Web.  

<http://www.arabist.net/blog/2011/10/10/maspero-and-sectarianism-in-egypt.html>. 

 

El Gundy, Zeinab. “Outrage over state TV‟s misinformation and anti-Coptic incitement.” Ahram  

Online. 10 Oct. 2011. Web. 

<http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/23813/Egypt/Politics-/Outrage-over-

state-TVs-misinformation-and-antiCopt.aspx>. 

 

 

El Gundy, Zeinab. “Abdel-Moneim Abul-Fotouh.” Ahram Online. 2 Apr. 2012. Web.  

<http://english.ahram.org.eg/NewsContent/36/124/36854/Presidential-elections-/Meet-

the-candidates/AbdelMoneim-AbulFotouh.aspx>.  

 



47 
 

El-Husseiny, Momen. “The „Maspero Crime‟: Accounts Against the Counter-Revolutions  

Power, Media, and Religion.” Jadaliyya. 31 Oct. 2011. Web. 

<http://www.jadaliyya.com/pages/index/3022/the-maspero-crime_accounts-against-the-

counter-rev>. 

 

Elmasry, Mohamad Hamas. “Producing News in Mubarak‟s Egypt: An analysis of Egyptian  

newspaper production during the late Hosni Mubarak era.” Journal of Arab & Muslim 

Media Research. Print. 2012: vol. 4.  

 

Fattah Fayed, Abdel. Personal interview. 9 Jan. 2012.  

 

Fawzi, Sameh. “Brothers and Others.” Al-Ahram Weekly. 8 Dec. 2005. Web.  

<http://weekly.ahram.org.eg/2005/772/op8.htm>. 

 

Gaber, Yassin. “Reconstructing Maspero's Bloody Sunday: An Ahram Online investigation.”  

Ahram Online. 1 Nov. 2011. Web. 

<http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/25521/Egypt/Politics-/Reconstructing-

Masperos-Bloody-Sunday-Ahram-Online.aspx>.  

 

Gohar, Nader. Personal interview. 8 Jan. 2012. 

 

Gündoğan, Ercan. "Conceptions of Hegemony In Antonio Gramsci's Southern Question And The  

Prison Notebooks." OAIster. 2008. Print. 

 

Hamamou, Sabah. “Egyptian Journalism: An Oddly Connected Mix of Old and New Media.”  

Neiman Reports. 2011. Web. 

<http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=102682>. 

 

  .Arabic Network for Human Rights Information. Jun. 2008. Web ”.حرٌة الصحافة فً مصر“

<http://anhri.net/reports/pressfreedom/06.shtml>.  

 

Hubinet, Nina. Personal interview. 11 Jan. 2012.  

 

“Is the Supreme Council a New Predator of Press Freedom?” Reporters Without Borders. 10  

Sept. 2011. Web. <http://en.rsf.org/egypt-is-the-supreme-council-a-new-10-09-

2011,40962.html>. 

 

Iskandar, Adel. “A Year in the Life of Egypt‟s Media.” Jadaliyya. 26 Jan. 2012. Web.  

<http://www.jadaliyya.com/pages/index/3642/a-year-in-the-life-of-egypts-media_a-2011-

timeline>. 

 

 

Iskandar, Adel. “Free at last? Charting Egypt‟s media post-Mubarak.” Jadaliyya. 19 Dec. 2011.  

Web. <http://www.jadaliyya.com/pages/index/3641/free-at-last-charting-egypts-media-

post-mubarak>. 

 



48 
 

Iskandar, Adel. Personal interview. 13 Feb. 2012.  

 

“Journalists Syndicate urges members to shun military prosecution.” Egypt Independent. 16 Nov.  

2011. Web. <http://www.egyptindependent.com/news/journalists-syndicate-urges-

members-shun-military-prosecution>.  

 

“Judge Releases Arrested Blogger Alaa Abd El Fattah.” Egypt Independent. 25 Dec. 2011. Web.  

<http://www.egyptindependent.com/news/judge-releases-arrested-blogger-alaa-abd-el-

fattah>. 

 

Kamen, Al. “Mubarak leads the way . . . sort of.” The Washington Post. 21 Sept. 2010. Web.  

<http://www.washingtonpost.com/wp- 

dyn/content/article/2010/09/21/AR2010092104827.html>. 

 

“Kazeboon - كاذبون - Revolution Records [video].  

<http://www.youtube.com/watch?v=4h0KPtc-

Dqc&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fresults%3Fsearch_query%3Dkazeb

oon%26oq%3Dkazeboon%26aq%3Df%26aqi%3Dg2g-

m2%26aql%3D%26gs_nf%3D1%26gs_l%3Dyoutube-

psuggest.3..0l2j0i5l2.5286.7748.0.8002.10.10.1.0.0.0.39.276.9.9.0.&has_verified=1>. 

 

Khalil, Ashraf. Liberation Square: Inside the Egyptian Revolution and the Rebirth of a Nation.  

New York: St. Martin's, 2012. Print. 

 

Khalil, Ashraf. Personal interview. 31 Jan. 2012. 

 

Khamis, Sahar. “The Transformative Egyptian Media Landscape: Changes, Challenges and  

Comparative Perspectives.” International Journal of Communication. 2011: vol. 5. Web.  

<http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/813/592>.   

 

Khazbak, Rana. “Seeds of dissent in the state TV fortress.” Egypt Independent. 17 Nov. 2011.  

Web. <http://www.egyptindependent.com/news/seeds-dissent-state-tv-fortress>.  

 

“Looking to consolidate its influence, Brotherhood takes to the media.” Egypt Independent. 27  

Dec. 2011. Web. <http://www.egyptindependent.com/news/looking-consolidate-its- 

influence-brotherhood-takes-media>. 

 

  .16 Oct. 2011 .[Video]لماذا هوجم الجندي كما ادعى المجلس؟

<http://www.youtube.com/watch?v=s_WnX3MBVPg&feature=player_embedded>. 

 

Mayton, Joseph. Personal interview. 5 Jan. 2012.  

 

“Middle East News Agency.” MENA. Web.  

<http://www.mena.org.eg/index.aspx?uc=./UI/Visitors/About>.  

 

Nasser, Munir K. “Egyptian mass media under Nasser and Sadat: two models of press  



49 
 

management and control.” Journalism Monographs. Print. 1990: no. 124.  

 

“New Brotherhood candidate for Egypt vote may struggle.” Reuters. 18 Apr. 2012. Web.  

<http://www.reuters.com/article/2012/04/18/us-egypt-brotherhood-mursi-

idUSBRE83H13H20120418>. 

 

Osborne, Lucy. “Interview: Shahira Amin on broadcasting in Egypt.” The Guardian. 28 Aug.  

2011. Web. <http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/28/interview-shahira-amin-

broadcasting-egypt>.  

 

Press Freedom Index 2010.” Reporters Without Borders. Web. < http://en.rsf.org/press-freedom- 

index-2010,1034.html>. 

 

 “Press Freedom Index 2011-2012.” Reporters Without Borders. Web. < http://en.rsf.org/press- 

freedom-index-2011-2012,1043.html>. 

 

“Pressure for Rights” Middle East & Africa Monitor. Print. 2004: Vol. 14.  

 

“Dissident al-Dustour editor sacked ahead of Egypt poll.” BBC. 5 Oct. 2010. Web.  

<http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-11478791>. 

 

Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics.  

London: Praeger, 2004. Print. 

 

“The Sacking of Dina Abdul Rahman is a threat to the Freedom of Media in Egypt.” UNCUT. 5  

Aug. 2011. Web. <http://uncut.indexoncensorship.org/2011/08/the-sacking-of-dina-

abdul-rahman-is-a-threat-to-the-freedom-of-media-in-egypt/>. 

 

“Sacking of TV host raises fears of self-censorship in private media.” Egypt Independent. 28 Jul.  

2011. Web. <http://www.egyptindependent.com/news/sacking-tv-host-raises-fears-self- 

censorship-private-media>. 

 

Saghiyeh, Hazem. “The Misery of the Brotherhood, the Misery of Egypt, the Misery of us All.”  

Al-Hayat. 27 Nov. 2002. Web. <http://www.worldpress.org/Mideast/828.cfm>.  

 

Shadid, Anthony. “Egypt‟s Military Leader Testifies at Mubarak Trial.” The New York Times. 24  

Sept. 2011. Web. <http://www.nytimes.com/2011/09/25/world/middleeast/tantawi-

testifies-at-mubaraks-trial-in-egypt.html>.   

 

Shenker, Jack. “Egypt: Violent Clashes in Cairo Leave Two Dead and Hundreds Injured.” The  

Guardian. 19 Nov. 2011. Web. <http://www.guardian.co.uk/world/2011/nov/19/egypt-

violent-clashes-cairo-injured>. 

 

“State of Post-Revolutionary Egyptian Media: Transcript.” On the Media. 26 Aug. 2011. Web.  

<http://www.onthemedia.org/2011/aug/26/state-post-revolution-egypt-media/transcript/>.  

 



50 
 

Tarek, Sherif. “Thousands vote in first post-revolution Journalists‟ Syndicate elections.” Ahram  

Online. 26 Oct. 2011. Web. 

<http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/25209/Egypt/Politics-/Thousands-vote-

in-first-postrevolution-Journalists.aspx>.  

 

Topol, Sarah.  “The Assault on Egypt‟s Free Press.” International Herald Tribune. 15 Feb. 2012.  

Web. <http://latitude.blogs.nytimes.com/2012/02/15/the-assault-on-egypts-free-press/#>. 

 

“UPR Submission: Egypt September 2009.” Human Rights Watch. 16 Feb. 2010. Web.  

<http://www.hrw.org/news/2010/02/16/upr-submission-egypt-september-2009>. 

 


